Нашла вот такое решение суда ПИ (иск был к работодателю,ФСС и УТСЗН)
http://reyestr.court.gov.ua/Review/11065352 Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
справа № 2- 2189/10
18.08.2010 р. м. Маріуполь
Жовтневий районній м. Маріуполя Донецької області суд у складі судді Чмель О.Л., при секретарі Давлетбаєвій О.Є, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Маріуполі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до відкритого акціонерного товариства «Маріупольський завод важкого машинобудування» ( далі ВАТ « МЗВМ» ) , Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Маріупольської міської виконавчої дирекції ( далі Фонд ), Управління праці та соціального захисту населення Жовтневого району Маріупольської міської ради ( далі УПСЗН ) про оскарження бездіяльності, зобов»язання до вчинення певних дій щодо не зарахування до страхового стажу періоду перебування у відпустці у зв»язку з вагітністю та пологами та перерахування коштів, виплати допомоги у зв»язку з вагітністю та пологами, а також по догляду за дитиною до досягнення трьох річного віку,
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2010 р. позивачка звернулась до суду до відповідача ВАТ « МЗВМ» з позовом про виплату допомоги за загальнообов»язковим державним соціальним страхуванням у зв»язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.
В подальшому неодноразово уточнювала та доповнювала позовні вимоги і звернувшись до відповідачів з зазначеним позовом вказала, що при народженні нею дитини, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, вона як застрахована особа, страхувальником є ВАТ « МЗВМ», повинна була одержати допомогу по вагітності та пологам , а також допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 25.06.2005 по 02.05.2011 рік у розмірі встановленому ст. 43 Закону України «Про загальнообов»язкове державне соціальне страхування у зв»язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами зумовленими похованням» - прожиткового мінімуму на неповнолітню дитину відповідного віку, а не Закону України « Про держану допомогу сім»ям з дітьми». Визнати незаконною бездіяльність Фонду щодо незарахування до страхового стажу періоду перебування у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами. Списати (стягнути) з Фонду за рахунок Державного бюджету України кошти для сплати страхових внесків за період перебування у відпустці у зв»язку з вагітністю та пологами. Зобов»язати ВАТ « МЗВМ», як страхувальника за законом, перерахувати кошти стягнуті (списані) з Фонду за рахунок Державного бюджету України на оплату страхових внесків за період перебування у відпустці у зв»зку з вагітністю та пологами. Визнати незаконною бездіяльність Фонду щодо не встановлення розміру державної допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 25.06.2008 по 31.12.2008 року відповідно до ст.43 Закону України «Про загальнообов»язкове державне соціальне страхування у зв»язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» (в редакції до внесення змін у 2007 році). Списати (стягнути) з Фонду за рахунок Державного бюджету України на її користь допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 25.06.2005 по 31.12.2008року, у розмірі встановленому ст. 43 Закону України «Про загальнообов»язкове державне соціальне страхування у зв»язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами зумовленими похованням» ( в редакції до внесення змін у 2007 році), з урахуванням фактичне виплаченої суми. Зобов»язати УПСЗН, як страхувальника за законом, виплатити кошти стягнуті (списані) з Фонду за рахунок Державного бюджету України на її користь для оплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період: 25.06.2008 по 31.12.2008 року у розмірі встановленому ст. 43 Закону України «Пре загальнообов»язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» ( в редакції до внесення змін у 2007 році), з урахуванням фактично виплаченої суми. Визнати незаконною бездіяльність Фонду щодо не встановлення розміру
державної допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з
01.01.2009 р. відповідно до ст.43 Закону України «Про загальнообов»язкове державне соціальні
страхування у зв»язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими
народженням та похованням». Списати (стягнути) з Фонду за рахунок Державного бюджету України на її користь допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 01.01.2009 р. по день ухвалення судового рішення відповідно до ст.43 Закону України «Про загальнообов»язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» з урахуванням фактично виплаченої суми. Зобов»язати УПСЗН, як страхувальника за законом, виплатити кошти стягнуті (списані) з Фонду за рахунок Державного бюджету України на її користь для оплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 01.01.2009 року у розмірі встановленому ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» ( в редакції до внесення змін у 2007 році), з урахуванням фактично виплаченої суми.
Представник відповідача ВАТ « МЗВМ» в судовому засіданні позов не визнав і пояснив, що відповідно до ст. ст. 19,21,23 Закону України «Про загальнообов»язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» ВАТ « МЗВМ» в повному обсязі перераховувало страхові внески в Фонд. Просить в позові відмовити.
Представник відповідача Фонду судовому засіданні позов не визнав і пояснив, що відповідно до ст.56 Закона України «Про державний бюджет на 2007рік» від 19.12.06р. №489-V та Постанови КМ України «Питання виплати застрахованим особам допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку» від 16.01.07 року № 32 в 2007 році допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку застрахованим особам за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям: з 1 січня - призначається органами праці та соціального захисту населення за місцем проживання застрахованих осіб; у І кварталі - виплачується страхувальниками та робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та його відділеннями (далі - робочі органи Фонду) застрахованим особам, яким вона призначена і виплачувалася в 2006 році. Кошти субвенції перераховуються органами праці та соціального захисту населення на рахунки страхувальників і робочих органів Фонду. У разі неотримання застрахованою особою коштів їх залишок повертається страхувальником або робочим органом Фонду на рахунок відповідного органу праці та соціального захисту населення; у II - IV кварталах - виплачується органами праці та соціального захисту населення за місцем проживання застрахованих осіб. Оскільки дитина позивачки народилась 02.05.08р., то виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі за рахунок УПСЗН і при цьому необхідно керуватися нормами законодавства не Фонду соціального страхування з ТВП, а органів Управління праці та соціального захисту населення. Відповідач не погоджується з висновками позивача відносно того, що відповідно до діючого законодавства у 2008 році Маріупольська міська ВД ДОВ Фонду зобов'язана встановлювати розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, оскільки це не входить в повноваження Маріупольської міської ВД ФСС з ТВП, а це встановлюється правлінням Фонду, по - друге , що Маріупольська міська ВД ФСС з ТВП діяла відповідно до діючого законодавства. На час народження дитини позивачки відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001р. №2240-111 (із змінами і доповненнями (далі Закон 2240)) була надана допомога по вагітності та пологах у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Надання допомога при народженні дитини, а також допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку вже не входить в повноваження Фонду починаючи з 1 січня 2007р. і керуватися нормами Закону 2240 в даному випадку не є правомірним. Також відповідач зазначив, що посилання позивачки на ст. 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 № 2240-ПІ (далі Закон 2240 - III) згідно з якою, розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом не є вірним, оскільки на 2008 рік у законодавство були внесені зміни відповідно до яких, і застраховані і не застраховані особи отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за Законом України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21.11.1992 № 2811-XII (у редакції від 28.12.2007 р.), а ст. ст. 40-44 Закону 2240-111 виключені згідно із Законом України від 28.12.2007 р. № 107 – У1. Представник просить в позові відмовити.
Представник УПСЗН не з»явився до суду, надіслав заперечення, в яких зазначив, що позивачці, як застрахованій особі, за її заявою була нарахована допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трьох літнього віку з 25.06.2008 р. по 02.05.2011 р. згідно діючого законодавства на підставі Закону України « Про держану допомогу сім»ям з дітьми» у розмірі 130 грн. Вказаний розмір встановлений як для застрахованих так и для незастрахованих осіб на підставі п.23 розділу 2 Закону України « Про державний бюджет на 2008 рік». Згідно рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008, пп. 12 п.25 розділу 2 Закону України» Про державний бюджет на 2008 р. та внесення змін в деякі законодавчі акти України» визнаний неконституційним, а п.23 розділу 2 вказаного Закону в переліку таких, що є не конситуційні відсутній. В 2009 р. вказана допомога призначалася та виплачувалася на підставі ст.. 15 Закону України « Про держану допомогу сім»ям з дітьми» в тому ж розмірі. Подальше збільшення допомоги не передбачено Державним бюджетом. Просить в позові відмовити.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи суд вважає, що в позові слід відмовити з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивачка є застрахованою особою, страхувальником якої є ВАТ « МЗВМ», має сина, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, та перебуває у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х річного віку . Позивачці призначена допомога по догляду за дитиною з 25.06.2008 року по 02.05.2010 рік виходячи з розміру 130 грн. щомісячно та сплачується УПСЗН .( а.с.-6,7,10,11,16,34-36 ) Згідно довідки ВАТ « МЗВМ» позивачці виплачені кошти по вагітності та пологам у розмірі 100 % середнього заробітку.
Згідно статті 2 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18 січня 2001 року № 2240-Ш (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) (далі за текстом — Закон № 2240-Ш) суб'єктами загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням є застрахована особа, страхувальник та страховик. При цьому, страховиком є Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд). За частиною 3 статті 9 вказаного закону Фонд є некомерційною самоврядною організацією.
Частиною 1 статті 19 Закону № 2240-Ш передбачено, що основним джерелом формування коштів загальнообов»язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, є страхові внески страхувальників-роботодавців і застрахованих осіб, що сплачуються на умовах і в порядку, передбачених цим Законом.
Статтею 42 Закону № 2240- Ш передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини, усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд за дитиною.
Статтею 43 Закону № 2240-Ш передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом. Правління Фонду в 2008 році розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку не встановлювало.
Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, починаючи з 1 січня 2007 року, не здійснює виплату допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, страхувальники (суб'єкти господарювання) не мають права здійснювати призначення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за рахунок коштів Фонду та відображати ці витрати в звітності по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.
Відповідно до пунктів 23, 24, 25 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 107-VI від 28 грудня 2007 року виплата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку здійснюється у 2008 році за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
Статтею 5 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21 листопада 1992 року № 2811-ХІІ (зі змінами та доповненнями) передбачено, що всі види державної допомоги сім»ям з дітьми, крім допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами жінкам, зазначеним у частині другій статті 4 цього Закону, призначають і виплачують органи соціального захисту населення за місцем проживання батьків (усиновителів, опікуна, піклувальника).
Статтею 1 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» встановлено, що порядок призначення і виплати державної допомоги сім»ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2007 року № 13 затверджений Порядок призначення і виплати допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку особам, застрахованим в системі загальнообов»язкового державного соціального страхування, який втратив чинність з 1 березня 2008 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 року № 57. Згідно пункту 2 цього Порядку призначення і виплата цих допомог по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 1 січня 2007 року здійснюється органами праці та соціального захисту населення за місцем проживання застрахованих осіб.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов до висновку, що належним відповідачем у спорах щодо розміру виплати з 1 січня 2007 року допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку є територіальні управління праці та соціального захисту населення.
Пунктом 1 частини 1 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами У країни визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод, тому у 2008 році нарахування та виплата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку повинна здійснюватися територіальними управліннями праці та соціального захисту населення на підставі статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» зі змінами та доповненнями внесеними законом про державний бюджет на 2008 рік .
Відповідно до статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21 листопада 1992 року № 2811-ХІІ (в редакції Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2007 року № 107-VI) допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень .
Вказана норма Закону не визнана неконституційною ні в 2008, ні в 2009 , ні в 2010 роках, є чинною.
Таким чином, допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачується відповідачем УПСЗН відповідно до діючого законодавства.
Згідно довідки ВАТ « МЗВМ» позивачці виплачені кошти по вагітності та пологам у розмірі 100 % середнього заробітку.
З огляду на вказане суд вважає, що дії відповідачів є правомірними і виплати позивачці допомоги здійснюються в порядку та розмірі, визначеному діючим, на момент виплати, законодавством України, тому позовні вимоги не підлягають задоволенню в повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 10,11,60, 81,88, 209,212-215 ЦПК України, ч.1 ст. 92 Конституції України, ст.. ст.. 2,19,21,23,42,43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18 січня 2001 року № 2240-Ш , ст..ст.1, 5,15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», пунктів 23, 24, 25 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 107-VI від 28 грудня 2007 року, суд, -
В И Р І Ш И В:
Відмовити в позові ОСОБА_1 до відкритого акціонерного товариства «Маріупольський завод важкого машинобудування», Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Маріупольської міської виконавчої дирекції, Управління праці та соціального захисту населення Жовтневого району Маріупольської міської ради про оскарження бездіяльності, зобов»язання до вчинення певних дій щодо не зарахування до страхового стажу періоду перебування у відпустці у зв»язку з вагітністю та пологами та перерахування коштів, виплати допомоги у зв»язку з вагітністю та пологами, а також по догляду за дитиною до досягнення трьох річного віку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Апеляційного суду Донецької області через Жовтневий районний суд м. Маріуполя протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі якщо рішення було постановлено без участі особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом десятти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя